Wednesday, September 3, 2008

Oh! Bazaar Ramadhan - Cekik Darah!

Wa, ba'zar ramadhan mari pulok doh! huhuhu cakap gganu ning!

Tahun ini bazaar ramadhan kat Chukai berubah tempat, selalunya bertempat di kawasan parking Padang Astaka. Tapi kali ni dikawasan parking di hadapan TNB dan tempat parking Dewan Diraja berhadapan dengan Pasaraya Selamat.

Seperti biasa ramai betul orang membeli kuih muih dengan yang saja ronda-ronda pun ada la jugak. Masuk hari kedua berpuasa semalam, saya ingat nak pergi la carik kuih muih sket buat pemanis mulut untuk berbuka. Memang Kemaman masih banyak penjual kuih muih tradisional, saya rasa macam nak rasa 'laksam' dengan isteri pulak nak merasa makan 'tepung gomok', anak-anak pulak diaorang ni suka minum jer banyak, macam-macam jenis air diaorang beli.

Pusing punya pusing, selit sambil menyelit kat orang ramai tu, satu apa pun kami belum beli lagi melainkan air jer! huhuhu lantas saya pun beli la kuih 'beleder' singgit! Alamak mak datuk! punya la terkejut RM1 hanya dapat 3 'juring' atau 3 potong jer dah la kecik-kecik lak tu.Tahun lepas dapat la jugak 4 'juring' kedekut sungguh peniaga ni dalam hati saya! tak pe la jadi sedekah. Kami pun berhenti la pulak nak beli kuih 'boom' kat satu gerai ni, pun sama 3 biji besar sket dari biji guli jer harganya singgit!

Tengok saya mengeluh semua harga kuih sekarang dah mahal, isteri saya pun ajak balik berbuka makan nasik kat rumah. katanya" Tak per la Abahnya, besok saya buatkan kat Abahnya kuih kay, lagi dapat banyak! tambah isteri saya.

Apa nak jadi la Kemaman ni, harga barang makanan semua mahal! bukan orang tak mampu bayar, kalau tak mampu tak la ramai lak orang membeli-belah, tapi nampaknya orang ramai macam dah tak der pilihan. @#$%&*+

0 Comments & Messages :

Contact Us

Your Message :
Your Name :
Email Address :

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Flyers And Posters

Flyers And Posters